En vanlig dag hos oss...

Alla inlägg under augusti 2011

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 7 augusti 2011 21:45

Grattis fina lilla Moa =)

Väckte Moa med "skönsång" på morgonen eller ja med sång och frukost och några paket som sig bör =)

Det blev ett par easytone-skor som hon önskat sig ett tag, en stövel/hjälmväska, pengar och en fleecefilt.

När vi hade ätit frukost så plockade och fixade vi till det sista som vi inte hunnit innan i veckan.

Johan och Moa körde och handlade. Johan och Anton började fixa med maten som blev pastasallad och bröd. Moa och Patricia hjälpte till när de duschat färdigt.

Moa fick pengar framförallt eftersom hon önskar sig det och lite annat smått och gott... men ju äldre ju lättare är det att ge pengar för det är så svårt att hitta nåt att köpa till dem =). Men mer än nöjd var hon!! =)

"barnen" gick ner till stranden en stund för att de små skulle få springa av sig lite =)

Patricia och Anton körde iväg och vi andra tog det lugnt i soffan efter att allt var undanplockat!

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 6 augusti 2011 21:15

Vi körde till Ribban för att kolla terränghoppningen, åkte iväg strax vid 9-tiden. För en gång skull så kom vi i skaplig tid, så vi gick in på Maxi och köpte lite bröd och pålägg som vi åt vid middagstid.

Lite bilder från dagen i Malmö....

Vi körde hem och lämnade av Moa för vi skulle till väla och köpa presenter till Moa eftersom hon fyller år imorgon.

Moa var med Miche under tiden. De hade varit ute och fotat, för Miche som fyllde år igår hade fått en likadan kamera som jag =)

På kvällen körde vi till stallet så de kunde skritta ut en kort runda. Patricia, Moa och Miche och så fick jag ju så klart gå =)... Hästarna skötte sig kanonbra. Bellinos första utetur med Moa i stallet och han var jätteduktig.

Patricia började rida bort mot hagen medans jag följde de andra till stallet för att lämna dem och hämta min cykel. Cyklade bort till Patricia för att hjälpa henne förbi hingstarna... de blir rätt lyckliga när vi kommer. Men Seline är rätt kul för hon gör inte en minn när hon går förbi dem. Låtsas som om de var luft för henne =)

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 5 augusti 2011 21:00

På förmiddagen körde jag och Moa till stallet så att Moa skulle hinna rida Cozze och Bellino en stund. Jag red en stund på Seline också, hon har stått inne under natten så det var väldigt smidigt att rida henne =). Tog bort henne till hagen efteråt.

För på eftermiddagen skulle vi på kalas hos Rebecka.

När Moa ridit färdigt åkte vi hem och käkade och sen körde vi till väla för att köpa en Hello Kitty bikini till födelsedagsbarnet. Vi hade redan köpt badskum som hon tydligen också tycker om =)

Vi mötte upp föräldrarna på väla, så att Patricia skulle kunna få övningsköra med deras lilla Loppa. Mormor och My åkte med oss, men det tyckte inte My om för hon ville nog hellre vara med Moa som åkte i den andra bilen med Johan och morfar... för hon skällde rätt så mycket under bilfärden.

Inget roligt väder direkt, men vi klarade av att sitta ute under tiden vi fikade,m en sen kom regnet och vi gick in ett tag istället.

Deras nya damm...

Fotonördar.... och Björn vill också!!!

Efter kalaset så var det hem och hålla fredagkväll. Med lite mat och softa i soffan.

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 4 augusti 2011 21:00

Det var faktiskt fint väder idag också, fast att vi kommit hem.

Så jag och tjejerna gick ner till stranden på förmiddagen och låg där till ca 16 tiden.

Anton fick upp tidigt för han skulle jobba... usch och fy när man kom i säng så sent =/

Gick hem och åt och sen körde jag och Moa till stallet så Moa kunde rida Bellino och fixa med honom.

Kameran var med, men jag glömde den i bilen och jag fixade lite annat medans Moa red så jag missade att fota henne tyvärr.

När vi var klara i stallet så körde vi till hagen och väntade på att Malin skulle komma med Odessa och Harry. De ska hålla våra hästar sällskap några veckor, hoppas jag, beroende på väder så klart.!

Seline med mössan på sned

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 3 augusti 2011 21:00

Sista natten på hotellet är avverkad och även sista hotellfrukosten. Ett hotell att rekommendera i Trollhättan. Väldigt centralt och helt okej rum och sånt inne i hotellet.

Vi styrde kosan mot Borås och Knalleland där. Har inte varit där på hur många år som helst..  och när vi kom dit så var ingenting sig likt. Kände inte igen något alls kändes det som. Stort som bara den var det i alla fall.

Moa hittade lite kläder på Gina till reapris, jag köpte lite på Kappahl, shorts och linne. För idag var det väldigt varmt och jag hade inga shorts med mig eftersom vädret inte varit så somrigt under semestern, men så klart när vi åkte iväg så kom värmen =), men bara positivt.

Jag fick ett sms från Patricia som undrade om vi inte skulle åka till Liseberg på eftermiddagen. De var också på väg hem så de tyckte det hade varit bra, så klart!

Vi köpte varsin baguette på Subway innan vi körde mot Göteborg. Vi träffade Patricia och Anton inne i parkeringshuset och gick tillsammans in på Liseberg. Vi löste åkband till tjejerna för de vill ju åka så mycket som möjligt. Anton tog också ett band, men jag och Johan nöjde oss med att fota dem i alla konstiga vinklar när de åkte istället.

Kommer lite foton på hur dagen var

Johan vann en stor Toblerone, och av någon anledning så fotade jag den inte med den vanliga kameran utan bara med mobilen och la ut den bilden på fejjan...

När de stängde kl 23 så tog vi oss ut och gick till bilarna. Körde sen hem och var hemma vid 1.30 tiden Rätt så trötta faktiskt!

Snacka om paffa vi blev när vi kom hem och såg hur mycket det hade växt i lådan på framsidan.... helt galet så mycket! =)

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 2 augusti 2011 23:00

Vaknar till blå himmel och massor med sol. Kanon när man ska till Lysekil och åka båt =)

Kom iväg strax innan kl 10 med mätta hotellfrukostmagar =O<

Kör mot Lysekil och där är en bilfärja som tog dryga 5 minuter att åka över med.

När vi kom fram och parkerat i Lysekil så gick vi direkt och köpte biljetter till sälsafarin så vi skulle komma med den dagen.

Sen gick vi till stället där vi brukar äta, eller brukar och brukar, vi har ätit där 2 ggr tidigare... och idag blev det varsin baguette. Var ju inte jättehungriga än. Men eftersom det var några timmar innan vi fick mat så var det lika bra att fylla på =)

Klocka 13.10 så lämnade vi hamnen och åkte ut på en sälsafari som tog ca 1.30 timmar... och sälar var där. Vad jag kunde räkna till så var det minst 25 som låg och solade, sen var det några i vattnet som simmade runt och kollade på oss =)

Sälsafari eller människosafari???

Underbara skärgård... som jag saknar detta!!!

Båten som vi åkte med...framifrån sett så stod vi där uppe till vänster, perfekt läge!

Var riktigt skönt att vara ute på vattnet ett tag, det svalkade skönt.

Efter båtturen så gick vi bort till havets hus och kollade på fiskar och andra akvariedjur.

När vi kom ut därifrån så stod tuff-tuff tåget och väntade, så vi hoppade på och åkte med en runda på nästan 1 timme.

Gillar namnet på restaurangen som vi åkte förbi =).... En arbetskamrat som heter Jönsson och han har en katt =)

Vag jag förstod så var det någon Lysekilsbo som gjort dessa miniatyrhus av Lysekil.

Nu var vi hungriga igen och gick och åt inne i centrum på en trevlig pub. När vi var på väg tillbaka till bilen så hade båten Tre kronor precis kommit in och hade även öppnat upp så man fick gå på och se hur båten såg ut... wow...säger jag bara, så fin den var.

Svårt att återge i bilder, men ändå.

Blev samma bilfärja på vägen hem igen.

Moa har suttit med en smutsig fot under det ena benet =D

Vi landade i sängarna när vi kom tillbaka, Johan stack iväg och skulle handla lite dricka och gottis. Rätt vad det är så hör jag och Moa hur det kommer en stor båt ute i kanalen.

Utsikten från hotellrummet, stora båten som gled förbi utanför

Resten av kvällen var i vila i sängarna med fötter som var fruktansvärt trötta... oj vad vi har gått mycket dessa 2 dagar!

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 1 augusti 2011 22:00

Kom upp i bra tid, genom duschen och sen hotellfrukost!! Det är ju inte helt fel om man säger så =)

Nä'r vi var klara på hotellet körde vi till turistbyrån och köpte ett sommarkort för 250;- som gäller för 2 dagar. Då fick man komma in gratis på lite olika ställen så vi bestämde oss för att försöka hinna med så mycket som möjligt idag och sen kanske ta resten imorgon.

Vi började med att gå in på innovitum, experimenthus...

sen åt vi lunch som bestod av pannkakor på ett ställe som låg sidan om - Nova. Sen tog vi linbanan över till oliden för att kolla kraftverket - vattenfall.

Där gick vi en guidad rundan.

sen gick vi bort för att kolla vattenpåsläppet kl 15...när vi var klara där så gick vi bort till kanalmuseet och fick en egen guidad tur runt alla slussar i slussområdet... var ca 23 st tror jag, sammanlagt i Trollhättan finns det 26 st.

Nu hade jag fått blåsor under fötterna, skav på en tå som började blöda... dock gjorde den minst ont.. Vi gick tillbaka för att ta linbanan över till bilen Ca 1,8 km till linbanan. När vi kom dit 16.55 så gick inte linbanan längre fast det stod att den slutade gå vid 17-tiden. Alltså trodde vi att sista turen gick kl 17 Och det var det en familj som trodde så vi stod där och ville bara komma över...

Men icke, utan det var bara att gå någon liten kilometer till för att komma till hotellet och asa sig sig uppför trappan och in i duschen och spola av fötterna som värkte värre än värst nu.

Johan som hade minst ont i fötterna gick och hämtade bilen och körde sen och postad kameran som han fick sålt på tradera innan vi åkte.

När vi vilat fötterna en stund så gick vi ner på The bishops arms och åt fläskfilé och pommes och blev stoppmätta. Gick inom ica och köpte lite onödigt godis till kvällen och jag och Moa köpte varsin korsordstidning. För nu orkade vi faktiskt inte mer.

Och när vi kom hem så konstaterade vi att vi var klara med hela sommarkortet,. Det var inte mer som ingick i det.

Så vi bestämde oss för att köra till Lysekil imorgon...