En vanlig dag hos oss...

Alla inlägg under april 2010

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 7 april 2010 19:00

När man inte bloggar varje dag utan ska försöka komma ihåg flera dagar i efterhand då blir det inte helt lätt...

Alltså är detta en sån dag som jag inte minns så där speciellt bra så det blir ett väldigt kort inlägg.


Kommer ihåg att det inte hände nåt speciellt på jobb, det var lugn och ro, fick jobbat undan en hel del igen.


Fick sms från Patricia där hon skrev att hon ville ta Seline och det tackar jag inte nej till eftersom det är rätt så skönt att slippa stressa i stallet på onsdagar när Moa rider.

Patricia körde upp till stallet tillsammans med Anton x 2. De hade fått fylla på vatten och fixa maten, medans Patricia mockade. De fick även spola ben och testa på att gå med Seline lite. Snacka om att skaffa stalldrängar=)


Moa hade hoppning på kvällen i viarp. Så kameran var med, men eftersom de rider inne och det började bli mörkt så blev det så där...


    


Vi körde in och hämtade Johan på vägen hem. Han var kvar på jobbet och jobbade undan lite sånt som han inte hinner med på dagarna.

Till Maxi som vanligt på vägen hem.




Detta är en tankeställare

  
En man med violin spelar Bach i en timme.
Under den timmen passerar ca 2000 personer.


Washington DC, en tunnelbanestation en kall januarimorgon 2007.

   
 


Efter 3 min spelande uppmärksammar en medelålders man musikanten och drar ned tempot i sina steg. Han stannar några sekunder och fortsätter sedan vidare.


Efter 4 min:
Violinisten får sin första dollar. En kvinna kastar myntet i hans hatt utan att stanna.


Efter ca 6 min:
En yngre man lutar sig mot staketet och lyssnar en stund, men tittar snart på klockan och går vidare.


Efter 10 min:
Ett barn i 3-årsåldern stannar, men modern drar honom vidare. (Flera barn stannade men blev utan undantag omgående ivägsläpade av sina föräldrar)


Efter 45 min:
Violinisten har spelat oavbrutet. Endast 6 personer har stannat för att lyssna en kort stund.
Ett 20-tal personer har lagt pengar i hans hatt, men de flesta utan att sakta in. Violinisten fick ihop 32 dollar sammanlagt.


Efter 1 h:
Musikanten slutar att spela och det blir tyst. Ingen lägger märke till att han slutar, ingen applåderar.  
Musikanten som spelade är Joshua Bell, en av världens främsta nu levande violinister och musiker. Han spelade några av Bachs mest krävande stycken på en violin värd 3,5 milj dollar.
Två dagar tidigare spelade Joshua Bell för utsålda hus i Boston, biljetterna kostade i genomsnitt 100 dollar.


Sanningen:


Detta är en sann historia. Joshua Bells inkognitospelning på T-banestationen organiserades av Washington Post, detta som en del av ett sociologiskt experiment om perception, smak och människors prioriteringar.


Man ställer frågan: "Lägger vi överhuvudtaget märke till skönheten i en vardaglig miljö vid en opassande tidpunkt? Stannar vi till för att uppskatta skönheten? Känner vi igen en talang i ett oväntat sammanhang? Hur många av oss går på fina koncerter och betalar dyra pengar för något vi inte har vett att uppskatta?"
En slutsats i mängden:


Om vi inte väljer att stanna till när en av världens bästa musiker spelar några av världens bästa stycken på ett av världens finaste instrument…  


HUR MYCKET ANNAT GÅR VI MISTE OM?

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 6 april 2010 18:15

Patricia körde till skolan på moppen och Anton till sin praktik. Moa hade studiedag så hon sov lite längre.

Strax innan middag så tog hon bussen in till stan och kom upp till mig så att vi kunde gå och äta tillsammans i matsalen.


Under eftermiddagen så hjälpte Moa mig att packa ner en massa kläder som killarna ska få med sig hem. Det är kläder med fel tryck på som de inte får ha på jobb.


Efter jobb så körde vi till skopunkten och sen till väla för att hitta skor till mig.

Hittade efter ett tag ett par rosa tygskor på Din sko som kändes bra.

Sen ville Johan gå till Telia-butiken för att se hur han skulle binda sitt abbonnemang som går ut nu.

När vi är där så tycker han att jag ska kolla vilken telefon jag vill ha...!!???

Hade väl inte riktigt tänkt byta telefon nu, men jag är inte så svårövertalad =)

Vi hittade en Nokia 5230 som var väldigt lik den som både Moa och Johan har.

Så nu var ju kvällen räddad =)


Patricia red Seline på eftermiddagen. Frida hjälpte henne att hoppa lite studs och det hade gått bra.

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 5 april 2010 19:23

Sov som längst idag, vaknade kl 8.30 så länge har jag inte sovit på hela helgen. Då är man väl utvilad om man inte sover längre antar jag.


Jag körde till stallet och red ut med Monica. Vi red nästan i 2 timmar. Tog rundan ner om Gluggstorp.


Full fart hem och hämta Moa för att köra henne till Viarp. Hon skulle vara där 1 timme innan showen började.

Upp till stallet igen för att göra färdigt det jag inte hann med innan jag hämtade Moa. Hem och bytte om och åt mat som Johan fixat.


Patricia och Anton var på väla och köpte en digitalkamera till Anton.

De följde med till viarp och fotade lika mycket som vi andra.


Vi körde till viarp och kom ca 10 minuter sent, men det hade inte hänt så mycket innan vi kom så det var okej. Linn med familj var redan där och kollade.


När vi kom hem så var det att ladda av minneskorten till kamerorna och sen stack Johan, Patricia och Anton ner till Råådalen för att fortsätta fota.

Jag och Moa blev kvar hemma och tog det lugnt. Vi har ju varit igång många timmar så vi var lite slitna. Blev mys i soffan i stället.

Har även få konstigt ont i den över delen av högra knävecket. Fattar inte vad jag gjort. Trodde först att jag ansträngt nån muskel när jag ridit, men jag vet inte riktigt, för det gjorde inte ont när jag red idag. Ja ja får avvakta någon dag så får vi se vad som händer.


Då var lovet slut för Patricia och Anton, så det är skola och praktik som gäller imorgon, men Moa har det bra för hon har studiedag imorgon. Så hon kommer in till mig på jobb under dagen. Hon ska hjälpa mig lite med att packa kläder till gubbarna på verkstäderna.



Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 4 april 2010 21:51

Vaknar tidigt varje morgon, jag som trodde att jag skulle sova hur länge som helst på ledigheten.

Upp, käka frukost och sen tokstädade vi allihopa. Det är så skönt när alla hjälper till för det går så himlans fort då.

När vi nästan var klara så kom Linn med familj och var pizza-sugna. Johan och Björn körde upp till pizzerian hos oss och köpte 5 pizzor som vi sen skulle dela lika på 9. Och som vanligt blev det över... Och mätta ännu en gång den här helgen.

Sen satt vi och dösnackade och tog det allmänt lugnt.

Linn och Björn stack iväg och handlade lite och under tiden var Michaela och Cornelia kvar och satt i soffan och kollade på film.


När vi ätit färdigt pizzan så stack Moa och Rebecca ut och delade ut reklam till 570 hushåll i blåsten. Det var inte helt lätt idag eftersom det blåste så mycket, så reklamen ville flyga ur vagnen de använder.


Patricia och Anton körde till väla och köpte skor som Patricia så jättegärna ville ha. Hon har letat länge efter dem och nu hittade hon dem, det blev ett par Lacoste, svarta med lite lila på. Jättefina!


Jag körde till stallet och kände inte alls för att rida, för idag har det verkligen bara regnat och blåst... då känns det lite så där att ta ut hästen som inte heller gillar att vara ute när det regnar.

Men väl uppe i stallet så började det klarna upp, till och med solen kämpade för att visa en liten stråle. Alltså tog jag på Seline kläderna och red ut en runda till dammen och sen satt jag på banan och trimmade lite över en markbom. Gick skapligt bra. Hon är så otroligt pigg ute, men blir lite loj på banan.


Hem och tog det lugnt igen.. käkade toast och satt framför datan. Väntade mig ett samtal idag, men icke. Jag provade ringa, men fick inte något svar. Vi får avvakta till imorgon och se om de hör av sig....


Patricia och Anton var i Bårslöv hela eftermiddagen och kvällen under tiden det var uppehåll och när de skulle hem till oss så vräkte regnet ner igen. Typiskt!!!

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 3 april 2010 20:30

Körde Moa till viarp kl 9, för repetion inför Påskshowen som de ska ha på måndag kl 14, www.vkrk.se ,

Själv körde jag upp till stallet och mockade till Seline och Magina, fyllde på vatten i hagarna. Det märks att det börjar bli varmt, för det går åt massor med vatten.


Körde hem och hämtade Johan, vi körde till ÖB för att köpa nya skaft,räfsa och piasvaborste.

Sen vidare till Citygross för att fixa det sista till påskäggen.

Vidare till plantage för att hitta en påskblomma till föräldrarna. Johan skjutsade hem mig och hämtade Moa i viarp medans jag gjorde mig iordning.


Patricia och Anton hade redan kört till väla för att hitta byxor till Anton. Sen körde de ner till mormor och morfar.


Vi kom lite senare eftersom Moa blev hämtade strax efter 12 och hon ville gärna duscha eftersom hon varit ibland hästarna.


Fick massor med god mat... och sååå mätta vi blev.

När maten hade trillat ner lite så gick alla "barnen" ut till lekplatsen.

Påskharen kom på besök så vi ringde hem barnen så de kunde ut och leta efter äggen. Detta året kom det tydligen 2 påskharar =)  


De små fick såpbubblor som Rebecka snabbt var igång med

          

När de är som vackrast =)

  Michaela 5 år... måste grimasera så fort man ska fota...  

Lille Pontus

 

Lilla Cornelia

 När vi kommit hem så byte vi kläder och stack iväg till Bruces och gick en stund där. Skulle kolla trädet som Moa planterade för något år sedan tillsammans med skolan. Vi kom inte till för att se det på nära håll för de har satt staket runt träden vilket i sig är bra för då är det ingen som kan förstöra dem.

 

Massor med fågelbon

   

Kom hem vid 20-tiden och då var det kväller.  

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 2 april 2010 21:45

Sovmorgon och när vaknar man då??? jo 7.30 så onödigt när man kan få sova hur länge man vill. Men jag tog min bok och låg och läste i 1½ timme, det var riktigt skönt.

Johan körde och köpte frukostbullar och när vi satt och åt frukost så kom Patricia hem. Hon hade fått skjuts av någon klasskompis pappa hem så hon slapp ta bussen.

När hon ätit färdigt så moppade hon hem till Anton. De stack hem till farmor under dagen och åt påskmat. Sen var de i Bårslöv.

Moa stack hem till Miche och under dagen åkte de till Karlslundsbadet med Miches pappa och lillebror. Sen hade de varit ute och lekt med hennes hund.

Jag blev skjutsad upp till stallet och red ut tillsammans med Linn som lånade Magina. Vi var ute ca 1 timme i blåsten.

Johan var ute och fotade under tiden, han var ute vid Ekeby/Billesholm

När vi körde hem åkte vi inom Miatorp och köpte en pizza som vi delade på när vi kom hem. Sen var det soffläge hur länge som helst, Kände mig väldigt onyttig, men jag känner mig så totalt slut så jag behöver nog vila mig.

Johan stack iväg och fotade en runda till på kvällen, fast nu blev det Borgen där det inte blåser så mycket.

Var på Maxi och pratade med påskharen lite..  

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 1 april 2010 21:45

jaha då var jag den enda som skulle jobba idag igen, tycker det känns som att min familj alltid är lediga ... Jag vill också hinna vara ledig...


I alla fall så skjutsade Johan mig till jobbet.

Fick gjort en del saker som jag inte hunnit med under tidig förmiddag och sen innan middag fick jag ett uppdrag av It-killen som är hos oss ibland.

Vi har en informationstavla nere i fikarummet hos killarna och nu ska de ha likadan i lund. Och han ville att jag skulle göra en grund till de som jobbar med detta i lund. Det tog några timmar och forma en bra grund i powerpoint, men det blev nog skapligt bra till slut.


Moa blev skjutsad till Gon på förmiddagen, för Johan skulle iväg och köpa grejer till antennen som han satt upp på taket under dagen.


Patricia och Anton körde hem Patricias moppe igen, nu har den färdigputsat avgasrör.


Johan och Moa hämtade mig på jobbet kl 16, vi körde och släppte av Moa hos Miche. Hem och käkade lite, sen körde jag till stallet och Johan fortsatte med antennarbetet.

Fixade i stallet medans solen var framme för jag tyckte att himlen var så ljus, men så när jag var på väg ut med Seline så kom det värsta hagelskuren. Upp i sadeln och red ändå, för hagel blir man ju inte blött av. Efter en stund så kom även regnet och då är det så dags att hoppa av eller inte... det var bara att fortsätta och efter ett tag så kom solen igen. Märkligt väder!

Det har varit sol någon timme, sen haglade för att bli sol igen, har varit väldigt instabilt väder hela dagen. Inte så speciellt varmt heller.


På kvällen tog Patricia och några av hennes klasskompisar bussen till bjuv för att sova över hos Hanna. Tjejkväll och mys.


Blev inte lurad en enda gång idag faktiskt, trodde jag skulle råka ut för nåt, men nää och det rätt skönt för man kan ju gå på så otroligt dumma saker.  

Okej Moa busade lite med sms men det var nog det enda som jag åkte på.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tyck till


Ovido - Quiz & Flashcards