En vanlig dag hos oss...

Alla inlägg under juli 2010

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 23 juli 2010 16:30

Idag gratulerar vi Eva som fyller år!!! hipp hipp hurra!!

Oj vad man kan sova då... vaknade lite innan kl 10 och var tvungen att gå upp om jag överhuvudtaget skulle kunna ta mig ur sängen. Kroppen är inte van vid att ligga i sängen så många timmar =)

Idag så ÄNTLIGEN!!!! kom ALLA julsaker upp på vinden, ja jag vet det är inte klokt, det ska ju snart ner igen, men en stund kan de ju få tillbringa tiden där uppe. Bara det att vi har inte fått till det riktigt, jag har ju haft rätt ont i mina armbågar (tennisarmbågar, och jag som inte ens spelar tennis ;D ) så jag har inte kunnat lyfta upp saker ovanför huvudet under en väldigt lång tid. Men nu känns det lite bättre så nu gick det bra.

När allt som skulle upp på vinden, det var dock inte bara julsaker, även kläder och sånt som tjejerna inte vill ha kvar på sina rum, så började jag röja i grovköket. Och jädrar vad det ändrade utseende när allt skit kom bort =)

Johan stack iväg och skulle laga ett sommardäck, men det visade sig vara för trasigt så det blev till att köra hem och hämtar fälgar och in igen och skaffa nya... Vi har ju kört på våra "vinterdäck" för att knäcka dem helt innan vi bytte till sommardäck och nu är de helt körda så det var dags.

När han kom hem så körde vi till sommarhagen och jag red ut en kort runda, medans Johan stack ner till Mölledammarna och fotade.

Hem i full fart, duscha och iväg till föräldrarna för att grilla.

Johan hade fått i uppdrag att kolla varför deras tvättmaskin inte ville längre. Och han skruvade och meckade, men lyckades inte. Fick ta med kretskort (tror jag det var) hem för att löda och se vad som var fel.

Gott som bara den var det med grillat i alla fall, TACK så  mycket!

Moa och Miche var hela dagen hemma hos Miche, men de följde med oss till föräldrarna och grillade i alla fall.

Patricia och Anton var en stund på väla för att byta ut Antons trasiga undervattenskamera.

Sen var det kompishäng för resten.

Vi körde till 1;a sommarhagen och fyllde på vatten i dammen och fiskade upp de döda fiskarna så de inte ligger och ruttnar i vattnet.

Det var minsann inte varmt på kvällen, bara 17 grader och då är det kallt om man jämför mot kvällen för någon dag sedan, då vi hade 28 grader =/

Vaknade av skönsång      och frukost på sängen. Det skulle man utan tvekan klara av oftare ; D

Och jag som inte har önskat mig någonting fick en ny bärbar data. Familjen var tydligen trötta på höra mina suckar när min andra bara hänger sig och segar så fort man ska göra nåt. Så nu har jag en som går som tåget     .

Och så fick jag 2 böcker av Anton, och det var väldigt passande eftersom mina böcker håller på att ta slut och semestern har ju bara börjat =)

Förmiddagen inleddes med lite grå himmel, men ändå väldigt varmt!

Vi käkade frukost tillsammans (alltså frukost 2 ggr den här morgonen), sen gjorde vi oss i ordning för att köra iväg till Skäralid och kopparhatten.

Vi började med att grilla korv och sen gick vi nästan i 2 timmar runt dammarna/sjöarna. Sen var det den välförtjänta glassen innan vi tog bilen upp till kopparhatten för att kolla utsikten.

Vatten från källa....

Full fart till Bårslöv för att lämna Patricia hos Anton, Moa skulle fortsätta vara med Miche.

Jag och Johan körde till stallet och hämtade släpet. Bråttom för att hinna till väla innan kl 20 för att hjälpa mamma och pappa att ta hem en ny kyl och frys.

Tillbaka och lämnade släpet i stallet. Körde till gamla sommarbetet för att mata fiskarna och katten.

När jag skulle låsa och fixa det sista med katten så gick Johan bort och skulle kolla dammen med de stora fiskarna. Han kom tillbaka och säger

- det finns inte några fiskar

- klart det finns fiskar där. Man ser dem inte pga alla alger.

-Jo men det är inget vatten i dammen...

- vadå inget vatten i dammen.

- den är tom.

- äh sluta!!!

-fiskarna ligger bara och flyter

- VAAAAAA!!

Jo då så att så var det.... slangen till pumpen hade släppt och matat ut vattnet över hela gräsmattan. Kul när man hjälper någon att ta hand om deras när de inte är hemma!

Så det var bara att försöka få tag på dem, men lyckades inte!! Ja ja vi kan inte göra mycket åt det hela.

Hemma igen vid 22-tiden och då var det relax som gällde.

Då fortsätter vi veckan med födelsedagar... Grattis Linn!

De andra låg och sov och jag var så trött i ryggen så det var bara att gå upp och tanken var att jag skulle cykla en runda. Men när jag kom ut så var bakhjulet lite trött. Och trött blev jag, men röra på mig skulle jag.

Gick ner till havet och gick längs med stranden i vattenbrynet. Helt underbart!

Blev ca 30 minuter i vatten och sand, sen satt jag mig och bara va´! Det var nästan inget folk alls nere på stranden, vilket förvånade mig. De enda som var där var hundfolk som var nere och badade sina hundar innan allt folk kom.

Massor med segelbåtar och fiskmåsar var det som höll mig sällskap. Detta är livskvalité gott folk!

Hem och åt frukost med resten av familjen som vaknat. Ringde och gratta Linn. De var på väg till Ivön så vi skulle inte hinna ses på dagen =(

Johan och Moa körde in till stan för fixa skruvar till släpet.

Mamma ringde och sa att de stod med husbilen vid Fortuna så jag gick ner dit och då hade Moa och Johan redan kommit dit.

Satt och snackade skit i flera timmar. Moa och jag gick i och badade 2 ggr för det var så skönt i vattnet, även om solen inte var så flitig, men det var ändå väldigt varmt i luften.

Patricia och Naemi kom också ner en stund, gick ner och doppade sig, sen kom till upp till husbilen och var lite sociala en stund =)

Hem, käkade lite snabbt och sen iväg till stallet för att hämta släp och sen till hagen.

Det var dags att träna terräng för Kajsa i annelöv, så det var full fart till hagen för att hinna brodda, det tar ju lite tid nu när skorna är slitna...

Kom faktiskt inte sist den här gången utan vi kom faktiskt först även om vi bara hade 4 minuter till godo =)

De hoppade inte så högt idag, utan det var sitsträning och gymnastikövningar.  Vilket är mycket bra! Patricia fick bland annat lära sig att andas under tiden hon hoppar =), det ska visst vara rätt så bra. =D

Tillbaka till hagen och fixade svettig häst, fyllde på vatten till dem, de dricker verkligen hur mycket som helst just nu.

Lämnade släpet och sen hem och käkade lite grillat. Det var inte helt otäckt!

Patricia har fortfarande lite ont i magen, men det blir bättre så vi hoppas att det är en mildare sort av magkatarr.

Moa och Johan hade byggt en jättefint polkagris-hinder till Cookie så hon fick visa vad hon gick för. Och hon är jätteduktig, tycker nog det är riktigt kul ser det ut som.

Johan och Moa fick för sig att de skulle sova ute. Det var riktigt varmt hela kvällen, så när vi gick och la oss vid midnatt så var det fortfarande 25 grader ute.

Moa fick ett myggbett på överläppen som svullnade upp rejält så hon fick en allergitablett så det skulle försvinna fortare.

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 20 juli 2010 23:30

Fruntimmersveckan och alla som fyller år... Idag är det en fd klasskompis/kompis som heter Johanna som fyller år. Tyvärr umgås vi inte längre, och det är pga att vi inte bor i samma län sen 26 år tillbaka... oj är det så länge sen vi flyttade till skåne!!

Grattis Johanna!

Det var meningen att Patricia skulle följa med upp till stallet, men när hon kom upp så mådde hon dåligt. Suger i magen i mellangärdet och illamående. Så hon fick bli hemma.

Jag och Moa körde upp till stallet och tog hand om Bellino och det var dags att krypa upp på ryggen igen. Idag provade vi även med ett träns och fy för bubblan så läskigt skräp som kom in i munnen. Men Bellino var jätteduktig.

Skrittade runt flera varv och han bryr sig absolut ingenting. Sen sprang Moa runt med honom och även det gick jättebra. Annars brukar han inte vilja springa, men idag pinnade han på efter henne. Och så sprang de över lite bommar och han travar inte över utan han hoooppar över. Så söt!

När vi kom hem så gjorde vi oss iordning för att gå ner en stund till stranden. Vi fick skjuts ner eftersom Patricia inte vågade gå så långt pga att hon fortfarande kände sig lite yr. Men till stranden ville hon =)

Johan och Moa skulle köra och köpa virke till kaninhinder och sen körde de och handlade för att göra sallader som de sen kom ner med till stranden.

Johan gick hem för att köra och fota en stund. Moa blev kvar på stranden så hon och jag gick i badade 2 ggr och först kändes det kallt, men det var riktigt skönt. Svårt att gå upp när det är så skönt!

Anton kom ner och hämtade Patricia, de gick hem och badade en stund i poolen istället.

Jag och Moa låg kvar rätt så länge på stranden för det var perfekt väder, inte för varmt, lite vind och superskönt i vattnet.

Hem och grillade kött på kvällen. Moa och Johan började bygga lite på kaninhinder.

Satt ute på kvällen med våra datorer =)

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 19 juli 2010 22:36

Fick sms vid 9.15 från Monica som undrade om vi skulle ta en förmiddagstur med våra hästar. Det var mulet, men ändå behagligt varmt.

Jag var klar i god tid så jag gick upp till macken där Monica hämtade upp mig.

Körde upp till Mia och Olof och fixade till hästarna. Skrittade ut för att leta lite ridvägar runt omkring. Hittade någon grusväg som tog slut vid en stor gård, där fick man inte rida igenom, så tillbaka igen och hittade en kort gräsväg, men den testade vi i en högra gångart =)

När vi satt och red fick jag ett sms från Patricia som också ville rida ut med seline. Hennes kompis Hanna som bor ute vid Billesholm ville att Patricia skulle komma dit med Seline och rida ut i skogen.

Hem och där höll Moa och Johan på med att fixa lite kaninhinder och städade lite i förrådet.

Jag fixade maten och Patricia kom hem från farmor och hjälpte till att duka fram.

När vi ätit så åkte vi tjejer upp till hagen för att hämta Seline och körde Patricia och Seline till Hanna.

Jag och Moa gick med en stund, men ångrade oss efter en stund och gick tillbaka till bilen. Det var sååå varmt så vi orkade inte gå så länge. Det riktigt brände på oss.

Jag skjutsade hem Moa så att hon kunde gå ner och bada tillsammans med julia som var på stranden med sina föräldrar.

Tillbaka och hämtade Patricia och sen till hagen för att lämna Seline igen. Fast jag tror att vi skulle kunnat rida en runda till för hon blir aldrig trött!!!

Hem och tog det lugnt med tjejerna, satt och kollade en Wallander-film. Johan körde till Råådalen och fotade på kvällen.

Satt ute på kvällen och käkade lite kvällsmat.

Underbara sommarkvällar!!!!!

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 18 juli 2010 22:15

Sov väldigt länge... skönt, men blir rätt så trög i huvudet när man vaknar. Det är hur varmt som helst i sovrummet och kroppen bara orkar inte gå upp.

Väl uppe och fått i oss frukost så bestämde vi för att åka till Frosta idag också och kolla de som skulle hoppa högre klasser.

Moa ville vara kvar hos Gon, men Patricia ville följa med oss.

Var framme vid 12.30 och satt och kollade fram till 15.30, då vi var tvungna att köra hem. Skulle först hämta Moa på Miatorp för att sen köra till hagen och hämta hästarna.

Linn och Björn hade redan hämtat Mafiozo och var på ridbanan och tränade lite. Moa red på Seline till stallet och jag gick sidan om i fall att.

Lastade dessa 2 hästar för att sen köra till Mia och Olof, för nu ska våra hästar gå där i 2 veckor och hjälpa dem att beta ner deras stora hage. OCh sååå glada de blev över nytt grönt gräs.

Tillbaka till stallet för att lasta de andra 2 hästar som också skulle dit,

Johan och Patricia körde hem för att börja på maten. Men Moa ville vara med och hjälp till.

Lena kopplade sin bil till vårt släp. Lastade Tensan och Malin lastade Odessa, körde till Mia och Olof för att lämna av dessa tjejer också. Tillbaka till stallet igen.

Lena skjutsade oss till gamla betet för vi skulle ge några av fiskarna mat och sen skjutsade Monica mig och Moa hem.

Hemma igen vid 21 tiden och då var vi rätt så rejält hungriga och efter det så hände inte mycket mer.

Var lagom väder idag, 24 grader ca och sol och moln om vartannat. Rätt skönt med någon dag som är lite svalare =)

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 17 juli 2010 20:42

Sovmorgon... såååå skönt!

Upp och åt frukost för att sen köra till stallet och hämta saker som skulle med till hagen. Till hagen och fixade till Seline, under tiden Johan körde och hämtade släpet.

Idag bar det av till Frosta vid Hörby för hopptävling.

Nåt som är väldigt bra är att många av ridklubbarna har är en online-startlista så att man kan följa hur det går under hela dagen. Och det var väldigt tur idag för vi hade räknat med att Patricias klass skulle starta vid 13-13.30 ca, men när vi kom till hagen kl 11, så såg vi att det bara var en timme kvar på klassen före Patricias klass.

Full fart kan jag lova, körde på så fort det bara gick och eftersom vi aldrig varit i Frosta tidigare så skulle vi så klart köra lite fel, är väldigt bra när man inte har tidsmarginaler att ta av.... suck!

Patricia fick byta om i bilen medans vi körde, vi hade ju tänkt oss nästan 30 minuters vila på tävlingsplatsen, bara vara och kolla runt lite, men icke att det blev så.

Malin fick guida oss sista biten och sen mötte hon och Camilla upp Patricia och de gick banan tillsammans. Under tiden fixade jag Seline och ut med henne och upp med Patricia och sen framridning.

Kl 12.50 startade klassen så det blev faktiskt 30 minuter mellan klasserna vilket det inte hade varit tidigare på dagen. Skönt att vi hann och att Patricia fick gå banan med M och C.

Seline var jättefin på framridningen, men tyvärr så var hon inte så positiv på tävlingsbanan... Stannade på första hindret, och sen 2 ggr på 6;e hindret så de blev uteslutna.

Men de hindrena hon hoppade gjorde hon väldigt bra.

Vet inte vad man ska tro, men det var fruktansvärt varmt och klibbigt och hästen var helt genomsvett efter ca 30 minuters ridning. Så jag hoppas att det var det som blev fel idag.

Tillbaka till hagen och fixade vad som behövdes där.

Hem och Patricia slängde sig i duschen för hon skulle ta bussen tillsammans med Liza till Viiiken och hälsa på Naemi.

Johan stack iväg och fotade på eftermiddagen uppe vid Ljungbyhed.

Moa ringde och frågade om hon fick sova en natt till hos Gon och ja... vad säger man? De har sommarlov och får ju passa på att bara vara!

Själv så tvättade jag, plockade undan allt, som konstigt nog bara hamnar på fel plats. Ingen känns vid att detta händer så vi har nog "spöken" hemma hos oss.

Sen var det uteplatsen för att blogga igen några dagar. Jag slarvar med det och sen att komma ihåg vad som hände igår.... jag ni det är minsann inte lätt =)

Go kväll!

Av Johan, Gisela, Patricia, Moa - 16 juli 2010 20:00

Med något lättare steg mot arbetet idag

Jobbade som en galning hela dagen och fick löst ytterliggare några surdegar och det känns så skönt när knepiga problem plötsligt är lösta.

Hade tänkt gå hem tidigt idag, men tji fick jag som vanligt, 16.40 stämplade jag ut. Då var alla fakturor sakade, alla arbetsorder godkända för fakturering, alla personalärenden lösta och överlämnade till de som ska hjälpa mig under min semester.

Det är sån befrielse när allt är klart och överlämnat till mina stackars arbetskamrater som ska jobba någon och några veckor till.

Moa tog tåget ner till Billeberga själv vid middagstid, sen fick hon skjuts av Linn till hagen där vi mötte upp henne.

Johan körde mig och Patricia dit för vi skulle hämta Seline som skulle med upp till stallet. Patricia och Moa fick skjuts av Johan till stallet och jag tog Seline på lina och cyklade upp med henne till stallet.

Longerade henne en stund under tiden Moa och Patricia fixade till Bellino. Idag var det dags.... äntligen tycker Moa förstås.

Första gången hon sitter på honom och vi tror att det är första gången någon sitter på honom och vad gör han..... absolut ingenting!! Jag gick med honom och Patricia gick och höll försiktigt i Moa i fall han skulle busa till så att Patricia kunde fånga upp Moa.

Han är verkligen jättesnäll, det som är läskigt är en buske som står utanför ridbanan, den äter småhästar....

Sen var det bus från marken och lite hoppning över småhinder och bommar.

Det blir nog en liten hopponny till Malte trots allt. Han är jätteduktig på att hoppa.

Och efter allt jobb så kliar det så grymt...

Johan kom och hämtade tjejerna och jag cyklade ner Seline till hagen igen och sen cyklade jag hem.

När jag kom hem så hade Johan kört och lämnat Moa hos Gon för hon skulle sova där och de skulle sova ute på deras balkong =)

Patricia och Anton hade badat i poolen för de var så varma och Johan hade varit och köpt lax som vi grillade senare på kvällen och det var väldit gott!

Sen var det uteplatsen som gällde för resten av kvällen, utom Patricia och Anton som moppade till farmor en stund.